full screen background image full screen background image

Home

Biogram

Maciej Grzybowski urodził się w Warszawie. Artystyczną działalność rozpoczął w 1990 r. Posiada w swoim dorobku nagrania fonograficzne, radiowe i telewizyjne. Występuje jako solista i kameralista. Swoje dzieła dedykowali mu Paweł Mykietyn ("Epifora") i Paweł Szymański ("Singletrack"). Jest także autorem fortepianowego utworu "Pezzo Vitcazzo" ("Musica vitcaziana"). Czterokrotnie nominowany do Paszportu "Polityki".

1991-1992 - współpracował z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą takich mistrzów, jak Jan Krenz, Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Grzegorz Nowak.

1992 - zdobył Nagrodę Główną i Nagrodę Specjalną na I Konkursie Muzyki XX wieku dla Młodych Wykonawców zorganizowanym w Warszawie przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

1996-2000 - (wespół z Justyną Rekść-Raubo) był kierownikiem artystycznym stołecznego cyklu koncertowego "NONSTROM prezentuje".

1997 - uznany za Indywidualność Roku występuje na specjalnym koncercie Programu I TVP.

1992-2005 - członek zespołu NONSTROM, z którym w 1998 roku zdobył Nagrodę Specjalną na IV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Düsseldorfie.

2003/2004 - dzięki zaangażowaniu i zapałowi prof. Michała Bristigera doprowadził do wykonania ponad 100 minut muzyki fenomenalnego, zapomnianego, a uznanego za jednego z najwybitniejszych polskich twórców XX w. światowej sławy pianisty i kompozytora - Andrzeja Czajkowskiego.

2005 - debiutował w bolońskiej Sali Mozarta – gdzie jego recital złożony z dzieł Chopina, Andrzeja Czajkowskiego, Mykietyna i jego własnego utworu okrzyknięty został artystycznym wydarzeniem ostatnich lat.

2005 - miał miejsce jego debiut w USA (Nowy Jork, Long Island), gdzie wystąpił z recitalem.

2006 - wziął udział w trzech koncertach (recital, koncert kameralny, koncert z orkiestrą) na bezprecedensowym i uznanym za jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych roku Festiwalu Muzyki Pawła Szymańskiego, odbywającym się w radiowym Studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie i rejestrowanym na DVD.

2006 - zadebiutował na scenie operowej Teatru Wielkiego w Warszawie w roli pianisty w "Zapiskach tego, który odszedł" Janaczka i "Sonetach Szekspira" Mykietyna – zainscenizowanych przez Leszka Mądzika i wyreżyserowanych przez Łukasza Kosa.

2007 - podczas międzynarodowego festiwalu Sacrum Profanum podczas jednego wieczoru wykonał w Filharmonii Krakowskiej komplet Sonat fortepianowych Charlesa Ivesa, co zostało uznane za jedno z najważniejszych wydarzeń imprezy.

2008 - dokonał polskiego prawykonania Koncertu fortepianowego Andrzeja Czajkowskiego.

2008 - debiutował w Wielkiej Brytanii na festiwalu Sounds New w Canterbury, występując obok Arditti Quartet, London Sinfonietta czy Ensemble Interconterporain.

2008 - występując obok takich gwiazd jak Martha Argerich, Ivo Pogorelich czy Grigorij Sokołow brał udział w kolejnej edycji warszawskiego Festiwalu "Chopin i jego Europa". Podczas festiwalu wykonał II Koncert fortepianowy Andrzeja Czajkowskiego.

2009 – ponownie zaproszony na Festiwal w Cantenbury wystąpił tam z Olgą Pasiecznik i Kwartetem Śląskim. W maju miał miejsce jego debiut londyński (I Koncert Dymitra Szostakowicza w St. John's Smith Square).

2009 – w czerwcu wystąpił w Łodzi obok gwiazd światowej pianistyki na festiwalu mistrzowskich recitali "Piotr Anderszewski i przyjaciele"

2009 – jako gość specjalny występuje jako pianista i dyrygent w spektaklu stołecznego Teatru Narodowego "Marat/Sade" Petera Weissa w reżyserii Mai Kleczewskiej. Laureat Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza przyznanej całemu teatralnemu zespołowi za tę kreację.

2010 - podczas kolejnej edycji festiwalu "Chopin i jego Europa" w sierpniu zaprezentował Koncert Romana Maciejewskiego (z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego). We wrześniu został zaproszony do udziału w koncercie w Filharmonii Narodowej - do prawykonania utworu Pawła Szymańskiego zamówionego przez Instytut Adama Mickiewicza z okazji 10-lecia jego działalności.

2012 – odbywa dwie tury koncertowe po USA (Santa Monica, San Diego, Seattle, Denver, Boston, Pittsburgh) i Kanadzie (Montreal, Toronto, Ottawa).

W planach na rok 2013 ma także m.in. polskie i zagraniczne wykonania Koncertu Witolda Lutosławskiego oraz lipcowy występ w Bregencji z orkiestrą Wiener Symphoniker pod batutą Paula Daniela w II Koncercie op. 4 Andrzeja Czajkowskiego

Planuje nagranie płyty z muzyką Bacha.

Udział w festiwalach
"Warszawska Jesień", "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu, "Musica Electronica Nova" we Wrocławiu, "Biennale Muzyki Współczesnej" w Zagrzebiu, "Hofkonzerte im Podewil" w Berlinie, a także we Lwowie, w Kijowie, w Odessie, "International Piano Stars" w Liepai, "Forum im. W. Lutosławskiego" w Warszawie, "Warszawskie Spotkania Muzyczne", Festiwal Muzyczny Polskiego Radia w Warszawie, podczas jednego z których wystąpił z dwoma półrecitalami z Nelsonem Goernerem i Piotrem Anderszewskim, Festiwal Muzyki Kameralnej "Kwartet Śląski i jego goście" w Rybnej, "Last Night of the Proms" podczas którego wykonał Koncert Griega z katowickim NOSPR-em pod dyrekcją Jonathana Del Mara, "Sacrum Profanum" w Krakowie, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, "Sounds New" w Canterbury, "Chopin i jego Europa" w Warszawie, "Piotr Anderszewski i przyjaciele", warszawskie "Ogrody Muzyczne" i "Letnie Recitale".

Repertuar

REPERTUAR SOLOWY


Bach – I Partita B BWV 825

II Partita c BWV 826

Koncert w stylu włoskim F BWV 971

V Suita angielska e BWV 810

III Suita francuska h BWV 814

VI Suita francuska E BWV 817

Wariacje Goldbergowskie BWV 988

wybór Inwencji i Sinfonii


Händel – Suita fis


Scarlatti – 8 Sonat


Haydn – XXXII Sonata h

XXXIV Sonata e

XL Sonata G

XLIV Sonata g

XLI Sonata B

XLIV (?) Sonata G

II Sonata B

XLV Sonata Es


Mozart – III Sonata B K.281

V Sonata G K.283

VII Sonata C K.309

VIII Sonata a K.310

XII Sonata F K.332

XVIII Sonata B K.570

Wariacje G K.455

Wariacje D K.573

Rondo a K.511


Beethoven – IV Sonata Es op.7

Sonaty op.10

VIII Sonata c op.13

XII Sonata As op. 26

XIII Sonata Es op.27 nr 1

XXVII Sonata e op. 90

XVIII Sonata A op.101

XXIX Sonata B op.106

XXX Sonata E op.109

Wariacje F op.34

Wariacje c WoO 80

Bagatele op.1119

Wariacje c WoO 80

Schubert – Sonata (Fantazja) G D. 894


Chopin – Polonez cis op.26 nr1

Polonez-Fantazja As op.61

kilkanaście Mazurków

I Scherzo h op.20

II Scherzo b op.31

kilka Walców


Schumann – II Sonata g op.22

Waldszenen op.82


Brahms – II Sonata fis op.2

Drei Intermezzi op.117

wybór z op.op. 116, 118 i 119


DebussySuite bergamasque

Children's Corner

wybór Preludiów


Skriabin – III Sonata fis op.23


Ives – Sonaty (komplet)


SchönbergDrei Klavierstücke op.11

Sechs kleine Klavierstücke op.19


RavelLe Tombeau de Couperin

Sonatina

Valses nobles et sentimentales


Webern – Wariacje op.27


Strawiński – Sonata (1924)

Serenada in A (1925)


SzymanowskiMetopy op. 29


Berg – Sonata h op.1


Prokofiew – VI Sonata A op.82


Gershwin – Preludia


Maciejewski – Mazurki (wybór)


KisielewskiKaprys wiejski (1951)


Lutosławski – Dwie Etiudy (1940-1)

Melodie ludowe (1945)

Inwencja (1968)

Sonata (1934)


Klein – Sonata (1943)


StockhausenKlavierstück IX


Beriowasserklavier (1965), erdenklavier (1969), luftklavier (1985), feuerklavier (1989)


GouldFive Short Piano Pieces (1951)

Two Piano Pieces (1951, 1952)


A.CzajkowskiInwencje na fortepian op.2 (1961/2)

Sonata (1958)


Zb. Rudziński – Sonata (1975)


Hétu – Wariacje (1964)


SzymańskiDwie Etiudy (1986)

Une Suite de Pieces de Clavecin (2001)

Singletrack

Trop

Preludium i Fuga


WieleckiStudium gestu II (1997)


KornowiczWstęga purpury (2002)


GrudzieńInterludium (1986)


CzajaPo (1991)


Mykietyn – Cztery Preludia (1992)

Epifora na pf. i CD (1996)




REPERTUAR KONCERTOWY


wiek XVIII

barok

Bach – I Koncert d-moll BWV 1052

V Koncert A-dur BWV 1056

klasycyzm

Haydn – XI Koncert D-dur

Mozart – IX Koncert Es-dur KV 271

XIII Koncert C-dur KV 415

XVII Koncert G-dur KV 453

XVIII Koncert B-dur KV 456

XIX Koncert F-dur KV 459

XX Koncert d-moll KV 466

XXVI Koncert D-dur KV 537

Beethoven – III Koncert c-moll op.37

V Koncert Es-dur op. 73

Koncert potrójny C-dur op.56

wiek XIX

romantyzm

Schumann – Koncert a-moll op. 54

Brahms – I Koncert d-moll op.15

Grieg – Koncert a-moll op.16

Rachmaninow – I Koncert fis-moll op.1

IV Koncert g-moll op. 40


wiek XX

Debussy - Fantazja

de Falla – Noce w ogrodach Hiszpanii

Ravel – Koncert G-dur

Prokofiew – V Koncert G-dur op.55

Hindemith – Cztery temperamenty

Poulenc - Aubade

Koncert

Szostakowicz – I Koncert c-moll op. 35 (z trąbką)

Messiaen - Couleurs de la Cité Céleste

Oiseaux exotiques

Szeligowski - Koncert

Maciejewski – Kołysanka i Allegro concertante (Koncert ) (1944)

Kisielewski - Koncert

Lutosławski - Koncert

Panufnik - Koncert

Szalonek – Symfonia BACH (2000)

Serocki - Pianophonia

Górecki – Koncert klawesynowy (1980)

A.Czajkowski – II Koncert (1975)

Szymański – Koncert (1995)

Współwykonawcy

Dorota Anderszewska, Anna Karasińska, Urszula Kryger, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappé, Jerzy Artysz, Andrzej Bauer, Krzysztof Bąkowski, Krzysztof Chorzelski, Jonathan Del Mar, Jakub Jakowicz, Jacek Kaspszyk, Adam Klocek, Adam Kruszewski, Jerzy Maksymiuki, Wojciech Michniewski, Ivan Monighetti, Marek Moś, Janusz Olejniczak, Paweł Mykietyn, Wojciech Rajski, Håkan Rosengren oraz Kwartet Camerata, Kwartet Śląski, Royal String Quartet, Orkiestra AUKSO, Orkiestr Leopoldinum, NOSPR, Orkiestra Symfonicza Filharmonii Narodowej, Orkiesta Sinfonia Varsovia, Orkiestr Filharmonii Krakowskiej, Polska Orkiestra Radiowa.

Dyskografia

DIALOG

Alban Berg - Klaviersonate h-moll op. 1
Paweł Mykietyn - Cztery Preludia na fortepian
Paweł Szymański - Dwie Etiudy
Arnold Schönberg - Sechs Kleine Klavierstücke op. 19
Johann Sebastian Bach - I Partita B-dur BWV 825,
Italianisches Konzert F-dur BWV 971

2004 Universal Music Polska

PAWEŁ SZYMAŃSKI - WORKS FOR PIANO

Presto ritmico sempre staccato e secco
/ Prestissimo senza metro ma ritmico
Une Suite de Pieces de Clavecin - Ouverture
Une Suite de Pieces de Clavecin - Allemande
Une Suite de Pieces de Clavecin - Courante
Une Suite de Pieces de Clavecin - Sarabande
Une Suite de Pieces de Clavecin - Air
Une Suite de Pieces de Clavecin
- Menuet I - Menuet II - Menuet I da capo
Une Suite de Pieces de Clavecin - Gigue
Singletrack

2006 EMI Classics

Teksty

GLENN GOULD - KULT DŹWIĘKU
Wielu spośród znanych muzyków parało się działalnością artystyczną, z którą nie byli utożsamiani powszechnie. »więcej

FABULA IKARI
Stachurowskie życiopisanie. Ale nie słowem. Dźwiękiem. To znak szczególny muzyki Andrzeja Czajkowskiego, którego 75. rocznica urodzin przypada 1 listopada. »więcej

MICHELANGELI XX WIEKU
Był postacią iście renesansową. Studiował grę na skrzypcach, fortepianie i organach, kompozycję i medycynę, zdobył kwalifikacje profesjonalnego pilota. »więcej

WSPOMNIENIE O NIEZAPOMNIANYM MUZYKU
Kiedy pierwszy raz usłyszałem Aleksieja Sułtanowa? To było szesnaście lat temu. Przełom warszawskiego lata i jesieni 1989 r. »więcej

MONIUSZKĄ BEZSILNI
Stary mądry Kisiel powiedział kiedyś, że komuna zacznie pasjonującą karierę dopiero po swojej śmierci. I rzeczywiście. »więcej

Recenzje

"Jest największym pianistą, jakiego w życiu słyszałem (...) Jego Scarlatti jest nieziemski, inny od wszystkich innych wykonań, jakie w życiu słyszałem; przewyższa wszystko, co w życiu słyszałem. On ODDYCHA TĄ MUZYKĄ, wydobywa z niej charakter, jakiego nie znalazł nikt inny (...) Jest fenomenem, cudem, ideałem, geniuszem wyjątkowym. Jego Debussy i Ravel są zupełnie unikatowi (...) Często sobie przypominam jak grał Debussy'ego i Scarlattiego. Nieodwracalnie zapadły mi w pamięć. To było zupełnie fascynujące i niezapomniane." Walter Arlen (Los Angeles Times)

„Jego interpretacje Bacha, Berga, Schönberga, Szymańskiego, Mykietyna są genialne! W odczytywaniu Bacha dzisiaj z pewnością nie ma sobie równych! (...) Jakież to ożywcze i ekscytujące obcować z tak wielką sztuką interpretacji kongenialnej!” Bohdan Pociej

„Kreacja młodzieńczej Sonaty Berga oraz Sześciu krótkich utworów fortepianowych Schönberga mogłaby iść śmiało w konkury z nagraniami Goulda czy Polliniego” Marcin Gmys

Jako meloman i jako praktyk międzynarodowej wymiany kulturalnej z piętnastoletnim doświadczeniem bez najmniejszego wahania rekomenduje Pana Macieja Grzybowskiego pod łaskawą rozwagę wszystkich polskich dyplomatów mających wpływ na program kulturalny ich placówek. W mojej ocenie w przypadku Pana Grzybowskiego mamy do czynienia z kimś więcej, niż tylko z utalentowanym pianistą - mamy do czynienia z najwyższej próby wirtuozem, a jednocześnie z wielką muzyczną osobowością. To nieczęste połączenie owocuje unikalnym muzycznym geniuszem, które sprawia, że wszelkie porównania z Glennem Gouldem czy Maurizio Pollinim są więcej niż uprawnione. Paweł Potoroczyn

„Maciej Grzybowski – to wrażliwy, nowoczesny profesjonalista, konkret zaznaczony jasną, precyzyjną kreską, nieskazitelnie i brawurowo pokonujący karkołomne trudności. To talent” Andrzej Kurylewicz

„Jego interpretacje uznać mozna za wzorcowe. Wyśmienite rzemiosło, olbrzymia pasja” Anna Woźniakowska

„ (...) repertuar XX i XXI wieku potrzebuje specjalistów. Oczywiście tylko spośród muzyków pierwszej rangi. (...) Grzybowski należy do tej grupy. (...) Interpretacje Grzybowskiego nie mają nic wspólnego z „kosmetyką”. Pianista (...) potrafi dotrzeć do sedna i wyłożyć je słuchaczom z całkowitą jasnością. (...) piękne legato, selektywność dźwięków w figuracjach (...) duże zróżnicowanie gatunków brzmienia” Elżbieta Szczepańska-Lange